• Standaard

Björn Koreman

Wie ben ik & waarom ben ik gaan hardlopen?
Mijn naam is Björn Koreman, ik ben 26 jaar oud en fanatiek hardloper.
Nadat ik jaren heb gehandbald bij een plaatselijke vereniging heb ik in 2011 voor het eerst de loopschoenen aangedaan (eigenlijk gewoon mijn handbalschoenen waar ik een wedstrijd mee ging lopen;-)). Dit was uiteraard de Bredase Singelloop. Hier liep ik ongetraind naar 19.33 minuten op de 5KM. Van diverse mensen kreeg ik te horen dat ik hier iets mee moest doen, maar de schoenen zijn nog een jaar in de kast gebleven tot ik weer mee deed aan de Singelloop! Dit keer liep ik een minuutje sneller en werd ik 19e in het deelnemersveld. Dit was een grote kick voor mij dat ik ver vooraan in het veld zat en kort daarna heb ik besloten om te stoppen met roken om meer progressie te gaan boeken met hardlopen.
Doordat ik de afgelopen jaren professioneel ben begeleid door mijn trainers heb ik grote stappen kunnen maken en mijn PR’s op verschillende afstanden kunnen verbeteren. Zo zijn mijn PR’s nu als volgt:
5000M: 14.54
10KM: 31.26
15KM: 48.03
½ marathon: 1.09.48
En sinds een half jaar kan ik nog meer progressie boeken door de support van Medifit!

Hoe ben je in contact gekomen met Medifit?
Sinds 2014 ben ik werkzaam als Accountmanager bij Doubdle International B.V. In 2015 heb ik door mijn werk Sandra Kleine (mede eigenaresse Medifit) leren kennen. Sandra was geïnteresseerd in Doubdle O7 om dat op te nemen in het assortiment bij Medifit. Doubdle O7 is een 100% natuurlijke frisdrank op basis van plantenextracten, vitamines, mineralen en vruchtensappen (en dit zonder toevoeging van suikers etc.). Via deze weg hebben Sandra en ik onze passies samen laten komen en maak ik hardloopschema’s op maat voor haar om haar te begeleiden naar mooie tijden op verschillende afstanden! Sandra is mij blijven volgen op hardloopgebied en heeft mij aangeboden om mij te ondersteunen door middel van Personal Training en een inspannigstest (écht de moeite waard!), waar ik Medifit enorm dankbaar voor ben!

Wat was jouw mening over krachttraining voordat je bij Medifit kwam trainen?
Trainen deed ik altijd al genoeg, maar dat waren alleen looptrainingen. Ik heb er nooit bij stil gestaan wat voor belang krachttraining zou kunnen hebben op de lange termijn. Ook na lang blessureleed wilde ik zo snel mogelijk weer lopen en dacht ik niet aan alternatief trainen/ krachttraining om deze blessures in de toekomst te voorkomen.

Hoe is je eerste training bevallen? Had je erg veel last van spierpijn?
Mijn eerste training was echt loodzwaar. Ik wist niet wat mij overkwam en merkte dat ik op zoveel fronten kracht te kort kwam. Dit gaf tegelijkertijd ook een goed gevoel, omdat ik wist dat er veel progressie gemaakt kon gaan worden! De eerste paar weken had ik na elke training minimaal 5 á 6 dagen spierpijn. En toen stond de volgende Personal Training alweer gepland;-)!

Wat vindt je van de combinatie tussen het hardlopen en krachttraining?
Het zorEke week een Personal Training bij Selwin doet mel erg goed. Het zorgt bij mij voor afwisseling van mijn trainingen en ik kan het goed inbouwen in mijn schema tussen mijn zwaardere intervaltrainingen door. Zo heb ik toch mijn herstelmomenten en zorg ik dat ik naast het beter worden op hardloopgebied, ook sterker wordt en automatisch sneller.

Ervaar je verschil tijdens het hardlopen door de krachttraining?
Na een aantal trainingen merkte ik al meteen verschil. Niet zozeer in mijn benen, maar vooral in mijn romp. Ik merkte dat deze sterker wordt doordat ik nu beter rechtop blijf lopen, ook bij vermoeidheid. Wat bovenal opviel, waren de kleine pijntjes waar ik minder last van heb. Voorheen had ik na een aantal zware training snel kleine pijntjes, die nu meestal wegblijven, doordat alle spieren & pezen beter getraind zijn om deze trainingen nu aan te kunnen.

Wat zijn voor jou de belangrijkste spiergroepen om te trainen naast het lopen?
Om goed in evenwicht te blijven, pakken wij bij elke Personal Training het hele lichaam mee. Maar de core stability is érg belangrijk. Als je core sterk is, houdt dit je eigenlijk in balans. Veel blessures ontstaan door te zwakke buik/ rug/ bil spieren. De hele core is dus voor mij de belangrijkste spiergroep om te trainen!

Hoe vindt jij het om 1 op 1 met een Personal Trainer te trainen?
Nog véél beter dan ik had gedacht. Vaak als je denkt dat je een oefening goed uitvoert, kan dit soms toch nog beter waarbij een Personal Trainer jou de perfecte aanwijzingen kan geven. Ook zit er enorm veel diversiteit in de trainingen, wat het extra leuk maakt. Bovenal is net dat extra zetje het allerbelangrijkst. Net als ik denk dat ik écht niet meer kan, zorgt Selwin ervoor dat het dus nog wel gaat!

Welke progressie wil je bereiken doormiddel van krachttraining naast het lopen?
Door sterke spieren op te bouwen tijdens de krachttrainingen ga je automatisch sneller lopen. Zeker op de kortere afstanden waar ik me de komende jaren op wil focussen is dit van groot belang. Net dat extra beetje kracht om de laatste paar honderd meter in een wedstrijd het verschil te maken met de concurrentie. Ook is het voor de lange termijn erg belangrijk dat ik hierdoor minder geblesseerd raak en dus lang op hoog niveau mee kan doen.

Hoe bevalt de samenwerking met Medifit?
Medifit is voor mij écht een TOPSPONSOR!! Elke week bieden zij mij aan om het uiterste uit mezelf te halen en mij te ondersteunen waar nodig! Een geweldige samenwerking! Het is fantastisch dat Medifit zich zo inzet om mij een betere loper te laten worden!

Nieuws

  • Vacature

    Vacature interieurverzorging m/v Wij zijn op zoek naar een enthousias...

    Lees meer
  • Nieuw groepslesrooster vanaf 2 oktober

    Vanaf 2 oktober zal het onderstaande groepslesrooster in gaan:

    Lees meer
Meer nieuws
  • Jan van Beers

    "De diverse sportscholen die ik bezocht begonnen allemaal over de kosten. Bij Medifit werd er eerst gevraagd wat ik wilde!"

    Jan van Beers
  • Wendie van der Sluis

    "Ik werd snel fitter, raakte kilo´s kwijt en kon beter hardlopen."

    Wendie van der Sluis
  • Lindsay van der Sluis

    "Iedereen wordt in zijn waarden gelaten en geholpen op zijn of haar niveau."

    Lindsay van der Sluis
  • Ronald Vrielink

    "Bij Medifit is duidelijk te merken dat het om jou gaat en dat je niet een nummertje bent"

    Ronald Vrielink
  • "Van té vet naar TE VETTT!"

    José van der Hoeven
  • Jeroen Boot

    "Iedereen heeft bewust of onbewust wel een soort van Bucketlist. Zo ik ook, en één ervan is het lopen van een hele marathon. "

    Jeroen Boot
  • Björn Koreman

    "Elke week bieden zij mij aan om het uiterste uit mezelf te halen en mij te ondersteunen waar nodig! Een geweldige samenwerking"

    Björn Koreman